1784
S T A T U T
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Centrum Usług Wspólnych jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową Gminy Michałowice. 2. Centrum Usług Wspólnych, zwane także w treści statutu „CUW” działa na podstawie:
- uchwały Nr XVII/198/2016 Rady Gminy Michałowice z dnia 17 października 2016 r., w sprawie utworzenia Centrum Usług Wspólnych Gminy Michałowice oraz nadania mu statutu,
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z poźń. zm.),
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 1047), 6) niniejszego statutu.
§ 2
- Siedzibą Centrum Usług Wspólnych jest budynek Urzędu Gminy w Regułach, ul. Aleja Powstańców Warszawy 1.
- Terenem działania Centrum Usług Wspólnych jest Gmina Michałowice.
- Centrum Usług Wspólnych używa pieczęci podłużnej o następującej treści:
Centrum Usług Wspólnych Gminy Michałowice
Reguły, ul. Aleja Powstańców Warszawy 1
05- 816 Michałowice Tel. 22 350 91 60
REGON:001189376, NIP:534-15-60-582” - Centrum Usług Wspólnych używa skrótu nazwy o treści „CUW”.
§ 3
Centrum Usług Wspólnych zapewnia obsługę finansową, rachunkową, prawną oraz administracyjno – organizacyjną placówkom oświatowym dla których Gmina Michałowice jest organem prowadzącym. Są to:
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Michałowicach, ul. Szkolna 15,
- Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie, ul. Al. Marii Dąbrowskiej 12/20:
- Zespół Szkolno – Przedszkolny im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi, ul. Główna 96, 4) Gminne Przedszkole w Michałowicach, ul. Szkolna 13.
Zakres działania
§ 4
Do zakresu działania CUW należy:
- w zakresie obsługi finansowej jednostek obsługiwanych:
- prowadzenie obsługi rachunków bankowych,
- prowadzenie obsługi kasowej,
- bieżący nadzór nad realizacją planu finansowego,
- współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych przy opracowaniu planu finansowego i jego zmian,
- bieżąca informowanie kierowników jednostek o sytuacji finansowej i realizacji budżetu,
- sporządzanie list wynagrodzeń pracowników oraz wypłat za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
- dokonywanie wypłat wynagrodzeń oraz naliczanie i odprowadzanie związanych z tym świadczeń obligatoryjnych na rzecz ZUS, US, itp.,
- ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
- rozliczanie średniego wynagrodzenia nauczycieli zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań z zakresu operacji finansowych i innych wymaganych przepisami prawa,
- sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań GUS,
- prowadzenie obsługi finansowej Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych jednostek obsługiwanych.
- w zakresie obsługi rachunkowej jednostek obsługiwanych:
- określenie zasad (polityki) rachunkowości dla każdej z jednostek obsługiwanych,
- przeprowadzanie inwentaryzacji aktywów i pasywów,
- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w przypadku chronologicznym w sposób systematyczny,
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
- prowadzenie ewidencji składników majątkowych.
- w zakresie obsługi prawnej jednostek obsługiwanych:
- opiniowanie umów zawieranych przez dyrektorów jednostek obsługiwanych,
- udzielanie porad i konsultacji prawnych w sprawach jednostek obsługiwanych,
- w zakresie obsługi administracyjno - organizacyjnej:
- prowadzenie teczek akt osobowych dyrektorów i pracowników jednostek obsługiwanych,
- prowadzenie sprawozdawczości statystycznej,
- realizowanie w trybie Prawa zamówień publicznych zamówień na usługi i dostawy poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
- współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji rządowych programów pomocowych, w tym rozliczanie przyznanych dotacji.
- realizacja w ramach obsługi, o której mowa w § 3 innych zadań będących zadaniami organu prowadzącego, a zleconych do prowadzenia CUW, a w szczególności:
- obsługa finansowo - księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli,
- obsługa finansowo - księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie dofinansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na usługi i dostawy dla obsługiwanych placówek oraz postępowań konkursowych zgodnie z wewnętrznym regulaminem zamówień publicznych o wartości niższej niż progi finansowe określone w ustawie Prawo zamówień publicznych,
- obsługa finansowo - księgowa oraz przyjmowanie zgłoszeń pracodawców o zawieraniu umów z pracownikami młodocianymi i przygotowywanie decyzji o zwrocie kosztów kształcenia młodocianych,
- prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie systemu informacji oświatowej, w tym prowadzenie bazy danych oświatowych w zakresie zadań przewidzianych dla organu prowadzącego,
- przygotowanie corocznej Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych,
- prowadzenie ewidencji niepublicznych placówek oświatowych,
- obsługa dotacji dla: publicznych placówek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego, niepublicznych placówek oświatowych oraz publicznych placówek oświatowych na terenie innych gmin, naliczanie dotacji, weryfikacja prawidłowości not obciążeniowych),
- prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce oraz prowadzenie kontroli spełniania bezpiecznych warunków w żłobkach i klubach malucha na terenie Gminy Michałowice,
- naliczanie i obsługa dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce, dotacji przedszkolnej, dotacji na podręczniki oraz innych dotacji przekazywanych na cele oświatowe.
- organizacja dowozu uczniów (w tym niepełnosprawnych) do placówek oświatowych,
- planowanie sieci i obwodów placówek oświatowych,
- prowadzenie rejestru spełniania obowiązku szkolnego,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, opieki i wychowania w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę oraz prowadzenie kontroli doraźnych i planowych w placówkach oświatowych,
- koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji dzieci do placówek oświatowych,
- weryfikacja projektów arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa przed zatwierdzeniem przez Wójta Gminy,
- obsługa administracyjna postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego i przygotowanie decyzji w tym zakresie,
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i organizacją pracy komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora placówki oświatowej,
- prowadzenie spraw związanych z nagrodami Ministra Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty oraz Wójta Gminy Michałowice dla pracowników jednostek oświatowych,
- współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej,
- obsługa wypłat zasiłków szkolnych, stypendiów socjalnych, naukowych i sportowych dla uczniów oraz studentów zamieszkałych w gminie Michałowice,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy Michałowice i zarządzeń Wójta Gminy Michałowice dotyczących oświaty i jednostek obsługiwanych,
- współpraca ze Skarbnikiem Gminy w zakresie realizacji budżetu Gminy w części dotyczącej finansowania zadań w zakresie oświaty.
Zarządzanie i organizacja jednostki obsługującej
§ 5.
- Centrum Usług Wspólnych kieruje i reprezentuje na zewnątrz dyrektor, którego zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Michałowice.
- Dyrektor CUW jako kierownik jednostki organizacyjnej gminy działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Michałowice.
- Do podstawowych uprawnień i obowiązków dyrektora Centrum Usług Wspólnych należy:
- ustalanie wewnętrznej organizacji pracy Centrum, a w szczególności opracowywanie regulaminu organizacyjnego oraz określanie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach,
- podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia i wynagradzania pracowników Centrum Usług Wspólnych,
- wydawanie zarządzeń i instrukcji regulujących bieżącą działalność Centrum Usług Wspólnych,
- określanie kierunku i przedmiotu kontroli wewnętrznej oraz podejmowanie stosownych decyzji,
- ustalanie zasad obiegu dokumentów wewnętrznych Centrum Usług Wspólnych,
- zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- samodzielne podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji,
- współpraca z Dyrektorami obsługiwanych jednostek,
- akceptowanie pod kątem celowości wydatków związanych z realizacją budżetu CUW,
- ustalanie wielkości stanu zatrudnienia Centrum Usług Wspólnych w uzgodnieniu z Wójtem Gminy Michałowice.
- Dyrektor CUW ponosi odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie Centrum Usług Wspólnych oraz poza terminowe i zgodne z prawem wykonanie zadań Centrum.
- Centrum Usług Wspólnych jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Dyrektor CUW jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników CUW i jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
- Dyrektor i pracownicy Centrum Usług Wspólnych są pracownikami samorządowymi.
- Strukturę organizacyjną Centrum Usług Wspólnych oraz szczegółowe zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora CUW.
Zasady gospodarki finansowej
§ 6.
- Centrum Usług Wspólnych jako jednostka budżetowa prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w przepisach o finansach publicznych, na podstawie własnego planu finansowego.
- Wniosek budżetowy określający środki niezbędne dla funkcjonowania CUW składa dyrektor do Wójta Gminy Michałowice, w terminach przewidzianych w przepisach o procedurze uchwalania budżetu gminy.
- Plan finansowy CUW realizuje dyrektor i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków.
- Ewidencja księgowa CUW jest prowadzona na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.
- Mienie CUW jest mieniem komunalnym, w skład którego nie wchodzą składniki mienia jednostek obsługiwanych.
- Nadzór nad działalnością finansową Centrum Usług Wspólnych sprawuje skarbnik Gminy a w pozostałym zakresie Wójt Gminy Michałowice.
Postanowienia końcowe
§ 7 .
Zmiana postanowień Statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.
Data publikacji: 28.07.2014 13:24
Data ostatniej modyfikacji: 13.06.2023 14:26
Wyświetleń: 1784
Data ostatniej modyfikacji: 13.06.2023 14:26
Wyświetleń: 1784
Autor: Bogdan Kwietniak
Opublikował: Bogdan Kwietniak
Ostatnio zmodyfikował: Bogdan Kwietniak
Opublikował: Bogdan Kwietniak
Ostatnio zmodyfikował: Bogdan Kwietniak